افسانه آنلاین



جنگ اتوبوسی

1 1 1 1 1 امتیاز خبر: 0.00
تغییر اندازه متن

حمید مقدس فرد:  یک جنگ تمام عیار اتوبوسی درجاده های ایران درجریان است که درآخرین مورد جان وسلامتی دانش آموزان نخبه هرمزگان را درجاده داراب گرفت. این بدترین مورد سانحه اتوبوسی ازکشته شدن دانشجویان نخبه دانشگاه شریف دراسفند 76 است که در آن 7 دانشجوی نخبه در رده جهانی کشته شدند. ( مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ازنجات یافتگان این سانحه بود). موردهای بدتر آتش گرفتن دو اتوبوس بر اثر برخورد به یکدیگر دراتوبان قم در شهریور92 وکشته شدن 44مسافر و سانحه اتوبوس سربازان درجاده نیریز درسال 95 بود. درهمه این مدت، میانگین دوره زمانی سوانح اتوبوسی پرتلفات، یک ماه بوده است.

در بیشترآنها هم عامل اصلی راننده ها معرفی شده اند که به دستکاری صفحه سرعت سنج و سیستم سوخت رسانی اتوبوس و عوض نکردن لاستیک چرخ معیوب و خواب آلودگی و رعایت نکردن ساعت کار و اعتیاد متهم هستند. ولی متهمان دیگر مانند مسئولان موسسه ها و اردوهای دانشجویی و دانش آموزی و مسئولان ترخیص سربازان و دستگاه های نظارتی مانند پلیس به اندازه راننده ها نشان دار نشده اند. درحالی که علت اصلی به ناکارآمدی ساختار نظارت و قانون برمی گردد که مانند جاده های ایران غیر استاندارد است.مسئول اردوی دانش آموزی وپلیس باید مانع حرکت اتوبوس درساعت یازده شب شوند و چون آنها به وظیفه شان عمل نمی کنند رانندگان متهم ردیف نخست می شوند.چون وضع و رفتار آنها در طول سفر و در موقعیت های بحران تعیین کننده است ولی متناسب با آن نظارت نمی شوند و به مشکلات شان هم به اندازه کافی رسیدگی
نمی شود. اين چيزي است كه كنترل ناوگان حمل ونقل عمومی درمورد اتوبوس ها (وکامیون ها وکشنده ها) را دشوارکرده است. بخش اصلی کنترل، آمار دقیق است ولی چنین چیزی درخروجی هیچیک از سازمان های مسئول نیست. درحالی که پلیس راهور درسال 92 از سهم 70 درصدی تصادف اتوبوس ها درتلفات جاده ای خبر داد. یکی از مقام های سازمان راهداری گفت از سهم اتوبوس ها درتصادف ها آماری نداریم. بخش دیگر مشکل کنترل رفتار رانندگان است.  قانون جديد آنهارا از بيشتر از8ساعت راندن منع كرده ولي در واژگوني ها معلوم شده راننده خسته و خواب آلوده بوده و بيشتر از8ساعت رانندگي كرده و هیچ سازمان مسئولی هم مانع او نشده. تست سلامت رانندگان هم پرونده ای است که ناقص مانده. دستگاه هاي مسئول، پليس و سازمان راهداري خيلي دير، به اندازه چند دهه، درمورد سلامتي رانندگان، اقدام كرده و در نخستين تست چند سال پیش، صلاحيت 13700راننده حمل ونقل عمومي تائيد نشد. اين رقم از 168 هزار راننده اي كه درناوگان مشغول به كار بوده اند چشمگير است و فقط غفلت دستگاه هاي مسئول به آنان مجال ورود و ماندن درناوگان را داده است. درتست رانندگان مشخص شد 38درصد اختلال بينايي، 18 درصد اختلال شنوايي ، 10 درصد فشار خون، 4درصد ديابت و 48 درصد اضافه وزن دارند و بدتر از همه 91 درصد آنها دخانيات مصرف مي كنند. رئیس پلیس راهور درسال 92 گفت 10 درصد رانندگان حمل ونقل عمومی معتادند. این را هم گفت که این آمار نهایی نیست چون راننده ها غربالگری نمی شوند. در نتیجه افزایش یا کاهش آن و درنتیجه نقش آن در رفتار رانندگان و تصادف ها هم بررسی و محاسبه نشده است. بخش مهم دیگر کنترل به بهداشت و بیمه رانندگان مربوط است. رانندگاني كه گرفتار انواع و اقسام بيماري ها هستند درپوشش بيمه و مراقبت هاي ويژه نيستند. رقم نجومي اضافه وزن و اعتياد به دخانيات در رانندگان به هرعلت و به خصوص به خاطر فشار كاري بيش از اندازه، باشد از بي توجهي شديد كساني كه درمسئوليت هستند به شرايط كاري رانندگان خبر مي دهد. راننده ها نيز گرفتار خود ويرانگري اند و به آساني به  سيگار و مواد پناه مي برند. تمايل برخي از آنان كه شمارشان هم كم نيست به دور زدن قانون ازهمين خود ويرانگري حكايت مي كند. اتحاديه رانندگان هم در اين باره كاري نمي كند. صدور کارت سلامت باید با افزایش پوشش بیمه ای خاص برای همه موارد جسمی و روانی به خاطر فشار کاری بیش از اندازه باشد تا جواب دهد. به جز این رانندگان باید شامل قانون مشاغل دارای شرایط سخت شوند و امکان بازنشستگی کامل با کمتر از30 سال کار داشته باشند. همه اینها لازم است تا فشار کار بر رانندگان که درخط مقدم جنگ اتوبوسی هستند کاهش یابد. نوسازی ناوگان اتوبوسی و مجهز شدن اتوبوس ها به جی پی اس و حتی همراهی بازرس مخفی در هر سفر در اردوها هم به همان اندازه درپیشگیری نقش دارد.گونه ای از نظارت هم باید از سوی مسافران بر رفتار راننده به کار رود ولی مردم دراین باره آموزش نمی بینند و امکان ارتباط مستقیم تلفنی با پلیس درهنگام سفر و برای گزارش رفتار راننده هم ندارند. همه خودشان را به تقدیر می سپارند و تقدیر هم آنها را به ته دره می فرستد. این به اضافه نبود نظارت کافی ریشه اصلی جنگ اتوبوسی است که دورنمایی برای فروکش کردن شعله های آن دیده نمی شود.

omidndh@gmail.com


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

tablighat

tablighat