افسانه آنلاین



شاعران شیراز کتاب های خوانده خود را به اشتراک گذاشتند/ شاعرانه های یار مهربان در کتابخوان شعر

1 1 1 1 1 امتیاز خبر: 0.00
تغییر اندازه متن

 

نشست کتابخوان شعر بار دیگر در شیراز برگزار شد تا شاعران پایتخت ادبی ایران، چند مجموعه شعر را به مخاطبان معرفی کنند و آنچه را از آن کتاب ها خوانده و لذت برده اند با دیگران به اشتراک بگذارند.

محمد مرادی شاعر شیرازی اولین کسی بود که پشت تریبون رفت و خواندن کتاب «ترنم داوودی سکوت» تر قربان ولی ای را به دوستداران شعر توصیه کرد. بعد از او مصطفی علی پور شاعر و منتقد ادبی از آثار مرتضی امیری اسفندقه و مجموعه «نِماشَم» او سخن به میان آورد. او که معتقد است: از نظر فکر و زبان و سبک بعد از انقلاب شاعران مستقل زیادی نداشته ایم با این حال مرتضی امیری را شاعری مستقلی از این منظر می داند که غزل ها و نیمایی هایش به یک اندازه رشد کرده و زیباست.

علی پور قدرت «مرتضی امیری اسفندقه» در بداهه گویی و بداهه نویسی را هم کم نظیر توصیف و خاطرنشان کرد: او یکی از بزرگترین شاعران این نسل است و در شعر نیمایی هم کار بزرگی انجام داده است. او سپس در خصوص شعر نیمایی هم گفت که «بر خلاف نظر بسیاری که شعر نیمایی را فقط یک قالب شعری می دانند، وجه اصلی شعر نیمایی ساخت معنا است. در لایه های زیرین و ذات زبان  این نوع شعرشکل می گیرد. او ابهام را یکی از شاخصه های اصلی شعر نیمایی دانست و تصریح کرد: البته باید در نظر داشت پیچیدگی ذهنی و فلسفی که در آثار شاعرانی مثل بیدل دیده می شود نیست و ابهام باید در ذات شعر نهفته باشد. علی پور گفت: در شعر مرتضی امیری با وجود سادگی و سلامت زبانی، این ابهام در ساخت معنایی آن به زیبایی دیده می شود. وی در پایان از همه مخاطبان خواست کتاب های مرتضی امیری به ویژه «کوتاه سروده» های او را بخوانند.  بعد از مصطفی علی پور نوبت به پروانه نجانی رسید تا کتابی معرفی کند. شرح جامع مثنوی اثر کریم زمانی کتابی بود که این بانوی شاعر، لذت خواندنِ آن را با دیگران به اشتراک گذاشت. او گفت: این کتاب هفت جلدی با متوسط 1200 صفحه در هر جلد، مجموعه جامعی بود که نویسنده آن نشان داده است شخصیتی جامع الاطراف است. نجاتی، تسلط بر واژگان، حضور ذهن و اطلاعات جامع از ادبیات گذشته را در این کتاب شگفت انگیز توصیف و خاطرنشان کرد: تسلط دیدینی و شنیدنی این شارح مثنوی، بر حدیث، قرآن، تفسیر هم بسیار کم نظیر است و بُعد سوم دکتر زمانی هم تسلط شان بر مطالعات روانشناسی نوین و انسان شناسی است  که به خوبی از آنها در شرح اثر مولانا استفاده کرده است.

رضا طبیب زاده هم کتاب چراغ خاموش اثر نقدی را برای معرفی کردن انتخاب کرده بود. او در توضیح دلایلش برای این انتخاب گفت: در ایران شاعر یا باید پیشکسوت باشد یا وابسته به جریان ها و سازمان ها و رسانه ها تا معروف شود به همین دلیل شاعر جوانی مثل محسن نقدی که تریبون و وابستگی ندارد را برای معرفی انتخاب کردم، همچنین شیرازی بود و دیگر هم جسارت نقدی در شاعری. این شاعر جوان گفت: این کتاب 24 شعر دارد که در 56 صفحه منتشر شده است. این اشعار در بستر 9 وزن مختلف سروده شده که برای شاعری جوان قابل قبول است. طبیب زاده گفت:  اشعار محسن نقدی بیشتر سراغ عواطف منفی مثل ناامیدی، حسرت، خشم، اعتراض و ... رفته و دلیلی آن هم این است که شاعر، احساس خود از جهان پیرامون را گوشزد کرده است. شاید به همین دلیل  است این کتاب برای مخاطب عام که به دنبال تخدیر در شعر و جهان «گل و بلبلی» است خیلی جذاب نباشد!

وی گفت: محسن نقدی در «چراغ خاموش» در فضای اندیشگانی عصیان کرده و این عصیان و جسارت، گاه به قالب اشعار هم رسوخ کرده و در فضای بیرونی شعر هم دیده می شود. «ایمان بدون نون» کتابی بود که عبدالرضا قیصری خواندن آن را شیرین دانست. این کتاب اثر مجتبی احمدی شاعر طنزپرداز کرمانی است که قیصری آن را معرفی کرد. کتاب «شلتاق» اثر غلامرضا طریقی را محسن رضوی و کتاب «دل نخواهی» نوشته محمد حسین انصاری نژاد را نیز هاشم کرونی در نشست کتابخوان شعر معرفی کردند. این نشست عصر دیروز در سرای سخن سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس و با همکاری انتشارات شهرستان ادب برگزار شد.

 


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

tablighat

tablighat