افسانه آنلاین



افشای بدهی 750 میلیارد تومانی شرکت های بیمه گذار به بیمارستان نمازی/ بیماران، قربانی بدعهدی بیمه ها

1 1 1 1 1 امتیاز خبر: 0.00
تغییر اندازه متن

موضوع بدهی شرکت های بیمه گذار به بیمارستان های فارس اگرچه پیشتر توسط مدیران ارشد علوم پزشکی فارس مطرح شده بود اما با طرح نامه رئیس بیمارستان نمازی شیراز خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی فارس با مضمون بدعهدی شرکت های بیمه گذار نسبت به تعهدات بیمه ای و درخواست تنها ویزیت بیماران غیر بیمه ای از تاریخ ۱۸ خردادماه در این بیمارستان نگرانی هایی را برانگیخت.

در نامه رئیس بیمارستان نمازی شیراز آمده است: با توجه به اینکه شرکت های بیمه گر سلامت و تامین اجتماعی نتوانسته اند نسبت به پرداخت مطالبات به بیمارستان آموزشی درمانی نمازی اقدام کنند این موضوع موجب مشکلات فراوان به ویژه در تهیه دارو و لوازم مصرفی حیاتی بیماران اورژانسی این بیمارستان شده است به همین دلیل بسیاری از خدمات درمانی غیر اورژانسی تعلیق شده و در بازه زمانی کوتاه ارائه درمان بیماران اورژانسی تحت تاثیر جدی قرار خواهد گرفت.

دکتر محمدرضا ادراکی به موضوع عدم پرداخت 13 ماهه کارانه پزشکان و نیز معوقات 7 ماهه کارانه پرسنل درمان بیمارستان اشاره داشت. او احتمال کاهش کیفیت خدمات درمانی را گوشزد و اعلام داشت: این بیمارستان بیش از این قادر به پاسخگویی نیست و درصورت موافقت از تاریخ 18 خردادماه 96 مجبور به پذیرش غیر بیمه ای بیماران غیراورژانسی و ارائه صورت حساب به آنها جهت دریافت مبالغ از سازمان های بیمه مطبوع خود خواهد بود. با انتشار متن نامه در فضای مجازی رئیس دانشگاه علوم پزشکی فارس در پاسخ به درخواست رئیس بیمارستان نمازی شیراز از عدم توقف چرخه ارائه خدمات درمان با وجود بدهی بالای شرکت های بیمه گذار سلامت و تامین اجتماعی گفت.

دکتر محمد هادی ایمانیه به بدهی های حدود 750 میلیارد تومانی بیمه ها به این دانشگاه اشاره و بیان داشت: با وجود این حجم از بدهی ها که بی شک نیروهای درمانی استان را با مشکل مواجه ساخته است، اما چرخه ارائه خدمات سلامت قابل توقف نیست.

**شرکت های بیمه گذار موضوع را جدی بگیرند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی فارس ضمن اشاره به شدت فشار کمبود نقدینگی به بیمارستان عنوان داشت: به دلیل آنکه دریافت نقدی از بیماران غیراورژانس باعث آسیب به بیماران، به ویژه نیازمندان خواهد شد، مجددا با امید به اینکه بیمه های تامین اجتماعی و سلامت ایران موضوع را جدی تر از قبل پیگیری نموده و نسبت به انجام وظیفه قانونی خود جهت پرداخت بدهی در حداکثر 2 ماه پس از پایان هر ماه اقدام نمایند، با دریافت نقدی از بیماران غیراورژانسی از ۱۸ خرداد ماه موافقت نمی شود و از جنابعالی و همکاران درخواست می کنم شبیه آنچه هم اکنون نیز انجام می شود، به ارائه خدمات ادامه دهید.

او با بیان اینکه پزشکان و کارکنان ارائه خدمات سلامت در استان فارس به نحوی در خدمت رسانی به بیماران کوشا بوده اند که استان فارس همواره به عنوان مرکز برجسته پزشکی، مورد توجه مردم کشور و حتی کشورهای همسایه قرار گرفته است، گفت: در این برهه نیز با وجود دشوارتر شدن ارائه خدمت، نیروهای درمانی استان، با روحیه ای جهادگونه تر، صبورانه در خدمت رسانی کوشا هستند.

دکتر ایمانیه با اشاره به اینکه اکنون با گذشت چند سال از آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت که حجم عظیم خدمات آن در کشور، کام همه هم میهنانمان را شیرین کرده و به عنوان دستاورد جاویدانی در تاریخ کشور رقم خورده است،تصریح کرد: قطار سلامت ایران با شتابی گسترده تر از همیشه، حرکتی رو به جلو را پیش گرفته که یکایک نیروهای بهداشت و درمان کشور، دست در دست یکدیگر، در شتاب آن سهیم هستند.

**اجرای ناقص پرونده الکترونیکی در فارس

با وجودی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی فارس طرح تحول نظام سلامت را دستاوردی جاویدان در تاریخ کشور برشمرد اما ابتدای امسال بود که بر ضرورت اعمال اصلاحاتی در طرح پزشک خانواده که از ابتدا با اما و اگرهای بسیار همراه بود،تاکید شد.

به این ترتیب برگ ارجاع در طرح پزشک خانواده که نارضایتی های بسیاری را در این سال ها به همراه داشت به صورت اختیاری درآمد و ادامه حضور پزشکان متخصص در این طرح بر عهده خود آنها قرار داده شد.

در جدیدترین نارضایتی نماینده مردم فسا درمجلس شورای اسلامی، گفت: پزشک خانواده به صورت پایلوت دراستان مازندران و فارس اجرا شد، حال پس ازگذشت بیش از 5 سال باید نقاط ضعف و قوت آن مشخص شده باشد، بنابراین یا باید به طورکامل اجرایی شود؛ یا اینکه اگر این طرح ضعیف است باید اجرای آن متوقف شود؛ اما این کار تاکنون صورت نگرفته و مشخص نیست دلیل آن چیست. محمدجواد جمالی نوبندگانی بر عدم اجرای کامل پرونده الکترونیکی سلامت دراستان فارس نیز اشاره داشت و تصریح کرد: نه تنها پرونده الکترونیکی سلامت بلکه پزشک خانواده نیز دراین استان اجرای قابل قبولی نداشته و برخی از این سیستم استفاده کرده و برخی رغبتی به استفاده ازآن پس از5 سال ندارند، هرچند که بارها دراین مورد تذکرات لازم به مسئولان داده شده است. عضو مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به اینکه حتی سازمان هایی بیمه گر ازجمله تامین اجتماعی نیز به دنبال اجرای الکترونیکی کردن دفترچه ها و پرونده های سلامت بود، افزود: متاسفانه این سازمان بیمه گر نیز موفقیتی دراین خصوص کسب نکرده است.

وی با بیان اینکه اجرای پرونده الکترونیکی سلامت به رفع مشکلات حوزه سلامت کمک موثری می کند، بیان داشت: متاسفانه زیرساخت های آن در اکثر استان های کشور دربیمارستان ها، دانشگاه ها و مراکز بیمه فراهم نیست، البته بحث الکترونیکی کردن پرونده های سلامت از مدت ها پیش مطرح بوده و باید درحال حاضر پایان یافته باشد؛ اما این موضوع نیز به دلیل نبود زیرساخت ها و عدم وجود امکانات لازم دراجرا دچار مشکل شده است.

جمالی نوبندگانی با تاکید براینکه هزینه های درمانی بیمار، مصارف دارویی، ارجاع به آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری با پرونده الکترونیکی مشخص می شود،گفت: دراین سیستم مشخص می شود که پزشک روند درمانی بیمار را چگونه ترسیم کرده و بیمار چه میزان هزینه برای درمان پرداخت کرده است، ضمن اینکه به صرفه جویی منابع درحوزه سلامت نیز این سیستم کمک می کند؛ اما تاکنون درهیچ استانی الکترونیکی شدن پرونده ها انجام نشده است.

**مردم جنوب کشور به دریافت خدمات درمانی امیدوارند

در پاسخنامه دکتر ایمانیه به خدمت رسانی نظام بهداشت و درمان استان فارس به مردم سایر نقاط کشور نیز اشاره شده بود.

بر این اساس در آخرین گزارش مربوط به اردیبهشت ماه، از 6200بیمار مراجعه کننده به بیمارستان نمازی، 2360 بیمار از خارج استان فارس بوده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تعویق متوسط 10 ماهه کارانه پزشکان و هفت ماهه معوقات کارکنان بیمارستان های استان،اظهار داشت: نه تنها مردم فارس، بلکه مردم خطه جنوب کشور، به دریافت خدمات درمانی در بزرگترین و پیشرفته ترین مراکز درمانی در استان فارس امیدوار هستند و نمی توان از کنار این امید به سادگی گذشت. دکتر ایمانیه عنوان داشت: اکنون که تعویق های طولانی در پرداخت های بیمه ای،
 موجب کاهش توان مسئولان سلامت در ادای دین خدمات همکارانمان شده، باز هم با اتکا به انگیزه های معنوی خدمت در عرصه سلامت، چرخه خدمات رسانی را متوقف نمی سازیم و ضمن قدردانی از تلاش های بی شائبه آنان، برخلاف بی توجهی هایی که موجب این تاخیر و تعویق ها گردیده، خود را نسبت به عذرخواهی در این شرایط مسئول می دانیم.

او تصریح کرد: بدیهی است که این موضوع به معنای پایان ناپذیربودن تحمل بیمارستان ها نیست و مسئولین کشوری بیمه در اسرع وقت باید مشکل جدی جاری را حل نمایند.

اگرچه در شرایط فعلی با عدم پذیرش بیماران بیمه ای در بیمارستان نمازی شیراز مخالفت شد اما به نظر می رسد ناتوانی طرح پزشک خانواده و بدعهدی شرکت های بیمه گذار سلامت و تامین اجتماعی نظام درمان که نیاز اجتناب ناپذیر جامعه است را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

tablighat

tablighat