افسانه آنلاین



گشایش تماشاخانه «بابا ملکی» در همسایگی لایق و ابوریحان

1 1 1 1 1 امتیاز خبر: 0.00
تغییر اندازه متن

 

مجموعه تئاتر شهر شیراز با اعتبار یک میلیارد تومان،  فارغ از اتفاقات خوبی که برای تئاتر شیراز رقم می زند یعنی بازگشت تماشاخانه های محی الدین لایق و ابوریحان به آغوش بچه های نمایش، موجب شد نام یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت شیراز بار دیگر بر سر زبان ها بیفتد. هنرمندی که بیش از 4 دهه در بخش فنی و به ویژه نورپردازی در اغلب نمایش های مهم نقش مهمی داشت و با وجود امکانات کم، ابتکارات قابل توجهی در طراحی نور و صحنه نمایش ها داشت. «جعفر باباملکی» از کشفیات محی الدین لایق بود که گرچه همچون بسیاری دیگر از نسل اول تئاتر، کار خود در هنرهای نمایشی را در دبیرستان حیات و با بازی در نقش «رستم» آغاز کرد، اما در دهه 40 محو هنرنمایی نورپردازی حرفه ای شد و با محی الدین لایق کار نورپردازی را آغاز کرد و پس از مدتی به عضو ثابت اتفاقات تئاتری شیراز بدل شد. همان طور که این روزها فیروزه باباملکی دخترش، عضو شورای سیاست گذاری تئاتر استان فارس است و در فضای مدیریت هنرهای نمایشی استان، حضور مؤثر و پررنگ دارد. تماشاخانه «بابا ملکی » در مجموعه تئاتر شهر شیراز در همسایگی تماشاخانه های لایق و ابوریحان با حضور استاندار فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و جمعی هنرمندان و پیشکسوتان نمایش و سخنرانی رحیم هودی رفیق دیرین جعفر باباملکی و دخترش «فیروزه» گشایش یافت.  درادامه بیوگرافی حرفه ای این هنرمند فقید را که در سال 1327 زاده و در سال 1387 بدرود حیات گفت،  به قلم احمد سپاسدار نگارنده کتاب تاریخ تئاتر فارس می خوانید:«در گذشته تئاتر فارس، هیچ تئاتر پیشه ای به اندازه «جعفر باباملکی»، با نمایش های متعدد، ارتباط عملی نداشته است. به هیچ روی نمی توان تعداد نمایش هایی را که او صرفا به عنوان طراح یا نورپرداز در آن شرکت داشته، معین کرد. «باباملکی» تئاتر را به عنوان بازیگر از دبستان مظفر آغاز کرد (سال 37). نخستین بازی او ایفای نقش رستم بود. چادر نماز مادربزرگش را پنهانی به مدرسه می برد و با آن به صورت چپ و راست، بالا تنه عریانش را می پوشاند و به این ترتیب رستم می شود. دوره دبیرستان را در «حیات» می گذراند (سال1341) و مسیرش برای شرکت در نمایش، هموار می گردد. از همان بدو ورود، مفتون نورپردازی محمدحسین بهبودپور می شود. یکی از کارهای مهم و ارزشمند محی الدین لایق، کشف استعدادها بود. لایق پس  از شناسایی فرد مستعد، عواملی را فراهم می آورد تا او بتواند در زمینه مورد نظر، علایق خود را بروز دهد. به همین خاطر دست «باباملکی» را می گیرد و به رادیو می برد تا شاهد ضبط صدا و موسیقی برای نمایش «شارلاتان» باشد (سال 44) و همین موجب می شود تا او نخستین فعالیت پشت صحنه خود را با همین نمایش آغاز کند. او توانسته بود در این نمایش، نور خطی ایجاد کند که عملی جدید در نورپردازی بود. همین، موجب می شود تا لایق، او را به عنوان دستیار در کنار محمدحسین بهبودپور قرار دهد. او سپس طراح و مجری نمایش گزیده مستاجر شد (سال 48). مدتی را با عباس افشاریان به فعالیت نمایشی می پردازد و سپس در تشکلی مردمی، مسئول کمیته ورزش و تئاتر می شود و کلاس هایی را با نام آموزش تئاتر، برای علاقه مندان به تئاتر شکل می دهد. او یکی از سازندگان صحنه اولین مرکز آموزش تئاتر بود (سال 49) و پس از آن با تاسیس گروه تئاتر سپید، با آن گروه به ویژه در زمینه  اجرای نور، با تابلو و میز نوری که خود ساخته بود، همکاری می کند. سپس از جمله تئاترپیشگان قراردادی با فرهنگ و هنر می شود (سال 52) و تحت نظارت حسن حکمتی، خدمات نوری اداره کل و نمایش ها را برعهده می گیرد. آشنایی او با حسن حکمتی، ارتقای کیفی او را در نورپردازی سبب می شود. سپس به عنوان کارمند رسمی، مسئول سمعی و بصری اداره تازه تاسیس فرهنگ و هنر فسا می شود (سال 56) و خدمات ارزنده ای در زمینه راه اندازی تاسیسات نوری سالن نمایشی فسا (سالن پیشاهنگی فسا)، انجام داده و عامل موثری در به صحنه آمدن نمایش های متعدد در آن شهرستان می شود و با همکاری سیروس خورشید، جشنواره تئاتر فسا را راه اندازی می کند (سال 58). پس از انتقال به شیراز (سال 60)، تشکیلات نوری تالار ابوریحان را سامان می دهد و طراحی و اجرای اکثریت قریب به اتفاق نورهای آن تالار را عهده دار می شود. گروه های آزاد و هم خیل نمایش هایی که طی این سالیان در جشنواره های متعدد و در سالن های مختلف به صحنه رفته اند، متجاوز از 120 نمایش بوده است.

 


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

tablighat

tablighat