افسانه آنلاین



۱۰ سال بعد از کلنگزنی احداث خطآهن شیراز-بوشهر-عسلویه/ پیشرفت تنها ۵۰درصد

1 1 1 1 1 امتیاز خبر: 0.00
تغییر اندازه متن

 

۱۰ سال بعد از کلنگزنی احداث خطآهن شیراز-بوشهر-عسلویه، مسئولان از پیشرفت ۵۰درصدی این پروژه خبر میدهند. آنطور که مسئولان میگویند در یک دهه گذشته این پروژه نیز مانند بسیاری از پروژههای دیگر کشور با مشکلاتی مانند کمبود بودجه و منابع مالی دست و پنجه نرم کرده است.

 کلنگ آغاز عملیات اجرایی راهآهن شیراز- بوشهر- عسلویه، در آخرین روزهای سال ۹۰ و با حضور رئیسجمهوری وقت، در جاده منطقه ویژه اقتصادی، پشت نیروگاه سیکل ترکیبی شیراز به زمین زده شد. البته این پروژه، از چند سال پیش برنامهریزی و مقدمات اجرایی آن فراهم شده بود و بررسی تاریخی پروژه نشان میدهد کلنگ این پروژه در سال ۹۰ برای بار دوم به زمین خورده است!

در سال ۸۶ بین وزارت راه و ترابری وقت و وزارت نفت تفاهمنامهای منعقد و براساس آن قرار شد اجرای پروژه راهآهن شیراز- بوشهر- عسلویه به صورت مشارکت ۵۰درصدی این دو وزارتخانه انجام شود. بر این اساس، گفته شد تامین اعتبار عملیات زیرسازی این خطآهن از سوی وزارت نفت و احداث خطریل و خرید واگن از سوی وزارت راه و ترابری وقت انجام میشود. در برآوردهای نخست، اعتبار مورد نیاز برای این پروژه ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام شده بود.

تا سال ۹۰ کمتر از ۱۰۰ کیلومتر از این پروژه احداث و باقیمانده طرح، به دلایلی از جمله کمبود اعتبار، متوقف و در حالت تعلیق باقی ماند و در سال ۹۰، دوباره این پروژه با حضور رئیسجمهوری وقت و جمعی از مسئولان کلنگزنی شد.

* ساخت پروژه ۶۰۰ کیلومتری در ۱۸ قطعه

بر اساس آنچه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل به عنوان متولی پروژه راهآهن شیراز- بوشهر-عسلویه درباره این پروژه اعلام کرده، این خطآهن در محور شیراز- بوشهر به طول ۴۴۲ کیلومتر طراحی شده است. پروژه در این بخش، از ایستگاه راهآهن مرودشت آغاز شده و پس از عبور از رودخانه کر و شمال دریاچه مهارلو، به ایستگاه کوار میرسد. در ادامه، این خطآهن با گذر از روستای سیرزجان و حوالی غربی موردستان (آتشکده)، رودخانه آب شور را قطع کرده و به شهر فراشبند وارد میشود. سپس محور در منطقهای کوهستانی ادامه مسیر داده و در نهایت به شهرستان بوشهر میرسد.

خطآهن شیراز- بوشهر- عسلویه در محور اهرَم- عسلویه، حدود ۲۰۵ کیلومتر طول دارد. این مسیر از ایستگاه اهرم واقع در شمال اهرم آغاز شده و پس از انشعاب از این ایستگاه با یک قوس چپگرد به سمت اهرم ادامه مسیر میدهد. بعد از آن، از ایستگاه شماره ۲ واقع در شمال روستای ملگاودان عبور کرده و پس از گذر از نواحی شمال شرقی بندر کنگان بوشهر و عبور از چند ایستگاه دیگر به بندر عسلویه میرسد.

این پروژه به صورت یکخطه، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است. این خطآهن در ۱۸ قطعه در حال اجراست که از این میان، ۱۱ قطعه در محدوده استان بوشهر بوده و بخش نخست این پروژه را تشکیل میدهد و ۷ قطعه دیگر، مربوط به پروژه حدفاصل اهرم به عسلویه در استان بوشهر است.

*پیشرفت ۵۰درصدی پروژه بعد از یک دهه

پروژه راهآهن شیراز- بوشهر- عسلویه، بر اساس آنچه مسئولان میگویند درحالحاضر و ۱۰ سال بعد از کلنگزنی، پیشرفت ۵۰درصدی دارد.

خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در روزهای اخیر در بازدیدی از خطآهن شیراز- بوشهر- عسلویه، احداث این خطآهن را اقدامی مهم برای ایجاد کریدور ترانزیتی ریلی جدید از بوشهر تا مبادی شمالی کشور دانست و تاکید کرد: این پروژه موجب اتصال بوشهر و منطقه پارس جنوبی به شبکه ریلی سراسری شده و از سوی دیگر، باعث برقراری ارتباط میان استانهای بوشهر و فارس با دیگر استانهای کشور خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی میزان پیشرفت فیزیکی این خط ریلی را ۵۰درصد اعلام کرد. به گفته وی از کل این پروژه، زیرسازی قطعه یک به طول ۴۷ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد، قطعه ۲ به طول ۵۳ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصدی، قطعه ۱۱ به طول ۳۷ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۷۳درصدی و قطعه ۱۲ به طول ۶۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۸درصد در حال انجام است.

*مشکلات مالی؛ مانع اصلی کار

مانند بسیاری از پروژههای عمرانی کشور، پروژه خطآهن شیراز- بوشهر- عسلویه نیز در سالهای گذشته از گزند مشکلات و کمبودهای مالی در امان نبوده و همین مسئله، روند کار را با وجود دو بار آغاز به کار، کند کرده است.

این نکتهای است که فرجالله رجبی، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به آن اشاره میکند و میافزاید: با وجود گذشت چندین سال از مطالعه و برنامهریزی و کلنگزنی ساخت پروژه خطآهن شیراز-بوشهر- عسلویه، مشکلات مالی و تامین نشدن بودجه، علت اصلی عقبماندگی اجرای پروژه بوده است.

رجبی با اشاره به اینکه برای اجرای این پروژه به تازگی مذاکراتی با چند فاینانسور داخلی و خارجی انجام شده است، افزود: هنوز نتایج این مذاکرات اعلام نشده، اما به نظر میرسد تلاش وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل برای تامین مالی این پروژه با جذب سرمایهگذار ادامه دارد. این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است بدون جذب سرمایههای داخلی یا خارجی، امکان ادامه این پروژه مهم ملی وجود ندارد.

تلاش برای جذب فاینانسر که رجبی به آن اشاره میکند، خبری است که غلامرضا شافعی، معاون نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه نیز اطلاعاتی درباره آن به رسانهها داده است. او گفته است: برای احداث راهآهن شیراز تا گلگهر ۱۲۵۰ میلیارد تومان و در ادامه تا بوشهر، ۲۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است. به گفته وی، با توجه به کمبود منابع مالی دولتی، برای اجرای این پروژه و سایر پروژههای مهم ریلی کشور، باید به فکر تامین منابع مالی از محل دیگری به جز بودجه دولتی باشیم.

شافعی با تاکید بر لزوم استفاده از فاینانس در ساخت خطآهن شیراز- بوشهر- عسلویه، از مذاکره با چند فاینانسر در این زمینه خبر داده است. به گفته او، یک فاینانسر خارجی با مشارکت یک شرکت ایرانی برای تامین مالی این پروژه اعلام آمادگی کردهاند.

البته به نظر میرسد علاوه بر مسائل مالی، بروز مشکلاتی در مسیر برنامهریزی و تصویب قانونی این طرح نیز وجود داشته که موجب تاخیر در روند اجرای پروژه شده است. آنطور که شافعی میگوید، در مصوبه احداث راهآهن شیراز- بوشهر- عسلویه که در دولت گذشته به تصویب رسید، طول مسیر کمتر محاسبه و درج شده است، به گفته او، طول مسیر راهآهن شیراز-بوشهر که ۴۴۰ کیلومتر است، در مصوبه اشتباه، ۲۵۰ کیلومتر درج شده و همین مسئله، مشکلساز شده و برطرف کردن این موضوع قانونی از مشکلات اجرای این طرح است.

 


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

tablighat

tablighat