افسانه آنلاین



مدير کل مشارکت هاي مردمي محيط زيست: فارس رتبه اول فرونشست زمين در جهان

1 1 1 1 1 امتیاز خبر: 0.00
تغییر اندازه متن

دومين مدرسه طبيعت در شيراز و پنجاه و سومين مدرسه در کشور افتتاح شد.

صبح دیروز همايش «مدارس طبيعت، نياز امروز، سعادت فرداي ايران» با حضور مديرکل دفتر مشارکت هاي مردمي سازمان حفاظت  محيط زيست کشور، سرپرست اداره کل حفاظت محيط زيست فارس، معاونت برنامه ريزي شهرداري شيراز، جمعي از فعالان محيط زيست و سازمانهاي مردم نهاد محيط زيستي، اصحاب رسانه و اعضاي هيئت علمي مرکز تحقيقات کشاورزي و مسئولین آموزش و پرورش  در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد.

   مديرکل دفتر مشارکت هاي مردمي محيط زيست کشور در اين همايش  گفت: فارس رتبه اول فرونشست زمين در جهان را دارد و ادامه اين وضع به خطر نابودي تخت جمشيد در آينده خواهد رسيد.  محمد درويش تاکيد کرد: فارس استان راهبردي از لحاظ مباحث محيطي زيستي و پرورش دانش آموزان فرهيخته است و در اين راستا مي تواند ايران باناني بزرگ پرورش دهد. وي ادامه داد: در هيچ کجاي کشور ۱۸ منطقه حافظت شده و اين تعداد درياچه نداريم و تنوع اقليمي فارس نيز بي نظير است.مديرکل دفتر مشارکت هاي مردمي افزود: چنين تنوعي نياز به مردمي دارد که قدر آن را بدانند، زیرا که فارس با ۵۴ سانتي متر فرونشست زمين در سال رتبه اول جهان را دارد. درويش يادآور شد: با نشست زمين احتمال نابودي تخت جمشيد  در آينده نيز وجود دارد و در عين حال بايد گفت فارس به دليل خشک شدن تالاب ها در معرض ريزگردها و سرطان خون است.

وي ادامه داد: بختگان بخت ايران بود، اما امروز به کانون فرسايش بادي تبديل شده و غم انگيزتر آن است که شاهد نباشيم جنبشي بزرگ و مهم در سطح مدارس، دانشگاه و شورا براي مقابله و اطلاع رساني تشکيل شود.

درويش تاکيد کرد: مدارس طبيعت با اين رويکرد شکل گرفته است.حاصل نظام آموزش پرورش دانش آموزاني است که خلاقيت ندارند و نمي دانند که در چه سرزميني زندگي مي کنند و بچه ها را درگير رقابت و معدل مي کند.

مديرکل دفتر مشارکت هاي مردمي محيط زيست کشور، گفت: ملتي که سرزمين خود را دوست نداشته باشد، بي تفاوت مي شود؛ که بخش بزرگي ريشه در دوران دانش آموزي دارد.

محمد درويش افزود: ضريب يادگيري و خلاقيت کودکاني که به مدارس طبيعت مي روند، 25درصد نسبت به ساير کودکان افزايش يافته است. کودکان در مدارس طبيعت با ايجاد ارتباط سازنده، افزايش سواد اکولوژيکي، فضيلت هاي اخلاقي و انسان دوستي، توانايي پرسيدن، داشتن زندگي شاد کودکي، توانايي حل مشکلات واعتماد به همنوع آشنا مي شوند.
در مدارس طبيعت هر 5 کودک توسط يک کارشناس تسهيلگر مواظبت مي شوند و کودکان درفضايي شاد و کودکانه، کودکي مي کنند تا بزرگ شدن بهتري را تجربه کنند.

وي تاکيد کرد: در مدارس طبيعت با تکيه برتوان جذابيت، طبيعت لکنت خطرناک جامعه امروز که همان بي اعتمادي هست ترميم مي شود، تا انشالله نسل بعدي نسبت به هم اعتماد بيشتري داشته باشند؛ زيرا سخت است مديريت بر مردمي که خودشان نسبت به همديگر بي اعتمادند.

مديرکل دفتر مشارکت هاي مردمي سازمان   محيط زيست کشور تاکيد کرد: امروز کساني که فکر مي کنند محيط زيست تنها باعث ايجاد هزينه مي شود بايد بدانند که محيط زيست يک نوع سرمايه گذاري است و مدارس طبيعت پاسخ آنها را داده است. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه انتقال آب از مکان جغرافيايي به مکاني ديگر يک نوع بي اخلاقي است، گفت: برخي اصول اخلاقي محيط زيست در حال از بين رفتن است که در اين ميان بايد به انتقال آب، سدسازي هاي افراطي و... اشاره کرد که باعث از بين رفت محيط زيست طبيعي مي شود.

مديرکل دفتر مشارکت هاي مردمي سازمان حفاظت از محيط زيست کشور ادامه داد: جامعه اي که درگير بي اخلاقي مي شود هرگز نمي تواند موفقيت داشته باشد و در اين راستا مدارس طبيعت کمک بزرگي براي احياي اخلاق در طبيعت است.

وي با ابراز خرسندي گفت: در شرايطي که دولت بايد براي اشتغالزايي یک ميليون نفر،770 ميليارد تومان هزينه کند، مدارس طبيعت اين ادعا را دارند که بدون پرداخت اين هزينه مي توانند اشتغالزايي کنند و در اين مسير نسلي به کشور معرفي مي شود که نيازهاي معيشتي خود را بدون تخريب زيست بوم به دست مي آورند و اين جواب محکم و کوبنده اي است به کساني که محيط زيست را در مقابل توسعهمي بينند.

 وي از انعقاد تفاهم نامه هايي با برخي از بانکهاي کشور در قالب پروژه محيط بانک خبر داد و گفت: در اين پروژه افراد واجد شرايط ايجاد مدارس محيط زيستي مي توانند از برخي بانکها تسهيلات بانکي کم بهره دريافت نمايند. درويش در پايان گفت: اميدوارم با حمايت همه اقشار جامعه مکتب مدرسه طبيعت را سزاوارانه تر حمايت کنيم. در ادامه همايش، مهندس نبي اله مرادي سرپرست اداره کل حفاظت محيط زيست استان فارس، با بيان اين مطلب که اساس و بنياد فرهنگي هر جامعه آموزش و پرورش آن جامعه است، افزود: خوشبختانه امروز حفظ محيط زيست در بحث هاي آموزشي کشور نهادينه شده و با همکاري خوب آموزش و پرورش افزايش آگاهي و اطلاع رساني آموزشي را شاهديم؛ اما همچنان حال محيط زيست مان خوب نيست؛ در شرايطي که ميزان برداشت از آبهاي قابل تجديد در کشور110 درصد است، در حالي که نبايد اين ميزان بيشتر از 40 درصد باشد. 


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

tablighat

tablighat