افسانه آنلاین



صادرات بدون بسته بندي

1 1 1 1 1 امتیاز خبر: 0.00
تغییر اندازه متن

حمید مقدس فرد: در ماجراي تحريم قطر و جلوزدن تركيه از صادركننده هاي ايراني در قبضه بازار قطر، ضعف ها و نارسايي هاي ساختارهاي صادراتي ايران معلوم شد.به جز نارسايي مقررات وكمبود قانون هاي حمايتي از صادارت و كم تحركي ونداشتن برنامه هاي راهبردي، صادرات ايران در بخش بسته بندي هم دچار اشكال هاي بزرگ است كه سهم زيادي در كاهش رقابت پذيري كالاهاي صادراتي ايران دارد.بسته بندي كالاها ومحصولات صادراتي ايران، استاندارد و پيشرفته نيست و نمي تواند كالاهاي بومي و تاريخي ايران را كه در بازار جهان خريدار دارد، با روش هاي مدرن بسته بندي عرضه كند.

درحالي كه رقابت با كالاي بومي و اصيل ايران سخت است بسته بندي اين كالا حرف زيادي براي گفتن ندارد و در رقابت با بسته بندي كالاي رقبا عقب است. اين عقب ماندگي، بخصوص شامل فرآورده هاي انحصاري ايران مانند زعفران و خرما و فرش و.... مي شود؛ چنانكه رئيس هيئت مديره صندوق توسعه صادرات زعفران از سال ها پيش گفته بيش از 60درصد زعفران ايران به صورت خام به امارات و اسپانيا صادر و در آن دو كشور فرآوري و بسته بندي و به نام زعفران غيرايراني به بازارهاي جهان فروخته مي شود.

فرش هاي ايراني هم در بازارهاي جهاني وضع خوبي ندارند و فعالان اين عرصه از ورود فرش هاي ايراني با مارك غيرايراني زيان فراواني ديده اند.  گرته برداري از نقشه هاي فرش ايراني نيز قدرت رقابت را از فرش ايراني گرفته. حكايت خرماي ايراني هم كه بهترين خرماي جهان است، همين است. اينها نشان مي دهد ديدگاهي كه در مورد بسته بندي دارند، نياز به توسعه مفهومي و اجرايي دارد. بسته بندي يك زنجيره توليد و عرضه به بازار است كه شامل همه حلقه هاي طراحي و ساخت و بازاريابي و ديده باني از مرزهاي حقوقي و دفاع از منافع ملي است. بسته بندي به مفهوم سنتي آن كه پيچيدن يك محصول است، به تاريخ اقتصاد سپرده شده و جاي خود را به روش هاي مدرن داده است كه اطلاع رساني ودفاع حقوقي ، بخش مهمي از آن است.

فرستادن 60 درصد زعفران توليدي ايران به خارج، از بي تدبيري محض و نبود زيرساخت هاي مدرن درحفظ منابع ملي ايران خبرمي دهد؛ همين  است كه جايگاه  فرش ايراني را درحالي كه هيچ فرش ديگري نمي تواند با آن رقابت كند به خطر انداخته. اينها نشان مي دهد كه اقتصاد تجاري و صادراتي ايران، از زيرساختهاي مديريت علمي و انفورماتيك، بي بهره است و اين اقتصاد را كه هنوز به شدت، در روابط سنتي و پايه هاي مالي و ارتباطي  كهنه و ناكارآمد با جامعه متقاضي باقي  مانده، تهديد مي كند. اين ضايعه، زندگي چند ميليون نفري را هم كه دربازار توليد فرآورده هاي بومي ايران كارمي كنند، تهديد مي كند. قدرت رقابت در بازار جهاني در بخش اين فرآورده ها درحالي كه ايران مي كوشد به سازمان تجارت جهاني وارد شود به يك بازنگري در سياستهاي اقتصادي مربوط به صادرات، وابسته است. اين سياست ها به يك بسته حمايتي راهبردي براي بسته بندي به روش مدرن نياز دارند كه در آنها طراحي يك زنجيره توليد تا عرضه به بازارهاي جهاني ، نقش كليدي دارد. دراين كار كه يك جور اصلاح ساختاري است، از سيستم دستمزدها و كارانه ها و حذف دلال هاو واسطه ها و بهبود قوانين ويارانه هاي توليد و مدرن سازي دستگاه ها و بسته بندي و اطلاع رساني و پيوستن ايران به سيستم جهاني حقوقي و فعاليت اتحاديه اي براي دفاع ازمنافع ملي و توليد كنندگان ، همگي بايد نوسازي شوند. لابي گري براي پيشگيري از دستبرد ديگران به كالاهاي ايراني و فعاليت حقوقي براي مجازات متخلفان، بايد بخشي از ساختار حقوقي و ارتباطي اقتصاد صادراتي ايران شود؛ نيازي كه تا به حال به آن بي توجهي شده و زيان هاي زيادي به اقتصاد عمومي تحميل كرده است. اين گام ها به يك حلقه داخلي نيز وابستگي دارد و در بخش توليد و عرضه كالا درداخل هم بايد عملي شوند.

صدور كالاهاي اختصاصي ايران به شكل هايي،محروميت مصرف كننده ايراني را از اين كالاها به دنبال آورده؛ گذشته از گران بودن فرش دستباف ايراني، ميوه هاي منحصر به فرد محصول ايران در بازار داخلي كمياب است و محصولي مانند خرما هم به بدترين و غير بهداشتي ترين شكل به خريداران خارجي عرضه مي شود. طرزفكري كه نسبت به متقاضي داخلي بي اعتنا است، با بسته بندي بد به خواست و پسند متقاضي خارجي هم بي اعتنايي مي كند و از استانداردسازي عرضه بازمي ماند. چيزي كه در بازار جهاني اساسي و تعيين كننده است و مانند يك بسته ارزش است كه اقتصاد صادرات ايران بيشتر از هر زمان ديگر به درك و تجربه عملي آن نيازمند است تا بتواند برجابماند و درجهت كارآفريني و توليد اشتغال و حفظ منابع اقتصاد پيشرفت كند.

omidndh@gmail.com


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید